راهنماي خريد مودم – چه مودمي براي شما مناسب‌تر است؟

۴۴ بازديد ۰ نظر
مودم

با گسترش استفاده كاربران از اينترنت، نياز به شناخت انواع مودم از نظر نوع اتصال، براي انتخاب هوشمندانه يك مودم مناسب بسيار ضروري است. مودم‌ها براي برقراري اتصال بي‌سيم و با سيم به اينترنت، ضروري هستند. درك كردن اين تفاوت بين اين دو، منجر به انتخاب بهترين مودم متناسب با نياز و بودجه شما مي‌شود.

در ابتدا مي‌توان گفت وظيفه مودم، برقراري ارتباط با اينترنت است. مودم براي انتقال داده از يك شبكه كامپيوتري به شبكه ديگر به ‌وسيله خط تلفن مي‌باشد. اجزاي شبكه، به زبان‌هاي مختلف ديجيتال صحبت مي‌كنند كه مودم شما وظيفه ترجمه‌ي اين شبكه را بر عهده دارد. مودم‌ها از نظر نوع اتصال بسيار متفاوت هستند كه مي‌توانند با‌سيم و بدون سيم، برقراري به اينترنت را براي ما ميسر سازند. در اين مقاله مي‌خواهيم مودم را معرفي كرده و انواع آن را بشناسيم و درمورد نقش هر كدام توضيح دهيم. با سايمان‌آي‌تي همراه باشيد…

 

مودم adsl1

 

۱- مودم اتصال با سيم (Wired):

مودم‌هاي سيمي داراي يك پورت USB و يك يا چند پورت LAN هستند. همچنين ممكن است بعضي از مودم هاي سيمي پورت USB نداشته باشند البته همه مودم‌ها بدون استثنا داراي پورت LAN مي‌باشند. اگر مودمي كه تهيه كرديد هر دو پورت USB و LAN را داشت، توصيه مي‌شود از پورت LAN استفاده كنيد. (در آخر مطلب به دلايل آن اشاره خواهيم كرد.)

مودم‌هاي سيمي، مي‌توانند به يك يا چند دستگاه كامپيوتر يا لپ‌تاپ وصل شوند و فقط به همان سيستم‌ها سرويس دهند. امروزه به دليل گسترش استفاده از اينترنت و دستگاه‌هاي هوشمند مثل موبايل‌، ‌‌لپ‌تاپ، تبلت، ايكس باكس و… و اينكه اين نوع دستگاه‌ها نيازمند اتصال بي‌سيم هستند، اين نوع مودم‌ها براي اين استفاده توصيه نمي‌شوند.

 

مودم adsl بي سيم

مودم بي‌سيم (Wireless)

 

۲- مودم اتصال بي‌سيم (Wireless):

مودم واي فاي نامي‌است كه به مودم بي سيم اطلاق مي‌شود . اين نوع مودم بهترين نوع براي استفاده همزمان چند كاربر‌و چند دستگاه مي‌باشد. مودم بي‌سيم با اتصال به خط تلفن ثابت از اينترنت پرسرعت پشتيباني مي‌كند. برخي از مودم‌ها داراي آنتن داخلي مي‌باشند اما برخي ديگر از مدل‌هاي واي فاي براي تقويت برد دستگاه داراي يك ،دو‌،‌سه‌ و يا چهار آنتن خارجي هستند.

مودم واي فاي با پورت LAN از انواع ديگر مودم واي فاي است كه علاوه بر اتصال از طريق واي فاي از طريق كابل پورت LAN به دستگاه متصل مي‌شود. برخي از اين دستگاه‌ها داراي يك، چهار و هشت پورت هستند كه بايد براساس نياز شما تهيه شوند.

مودم‌هاي وايرلس يا واي‌فاي نسبت به مودم‌هاي سيمي گران‌تر هستند. مودم‌هاي كابلي ديگر آن‌چنان هواداري ندارند و مزيت استفاده از قابليت بي‌سيم بر همه مشخص شده ‌است. استفاده از شبكه‌ي بي‌سيم راحت‌تر هم هست و اكنون ديگر محدوديت قيمتي براي انتخاب آن‌ها وجود ندارد. پس بي برو و برگرد يك مودم بي‌سيم انتخاب كنيد. اين مودم‌ها از يك تا چهار پورت LAN براي اتصال شبكه‌ي كابلي هم در اختيارتان قرار مي‌دهند.

 

مودم 4G همراه

 

۳- مودم سيم‌كارتي:

مودم سيم‌كارتي يا مودم جيبي از طريق سيم‌كارت يكي از اپراتورهاي تلفن همراه قابل استفاده مي‌باشد و مي‌تواند در هر زمان و مكاني ارتباط با اينترنت را فراهم نمايد. شما براي استفاده از اين مودم تنها نياز داريد كه اينترنت سيم‌كارت را شارژ كنيد و بدون نگراني از آنتن سيم‌كارت يا هر مورد ديگري از آن استفاده كنيد. به‌طور كلي مودم همراه داراي دو مدل شارژي و دانگل است. در مدل شارژي مودم به طور كامل با يك كابل شارژ شده و تا زمان تمام شدن شارژ مي‌توانيد به صورت نا محدود از اينترنت استفاده كنيد.

اما نمونه مودم دانگل به‌اين‌صورت است كه يك سر آن درگاه USB دارد و شما بايستي براي روشن كردن مودم، آن را به وسيله‌اي مانند پاور بانك يا لپ‌تاپ متصل كنيد تا بتوانيد نيروي لازم براي روشن ماندن مودم را فراهم كنيد.

 

مودم-سيمكارتي1

 

معمولا افرادي كه در طول روز ساعات طولاني بيرون از خانه هستند و براي انجام كارهاي خود به اينترنت نياز دارند از مودم همراه راضي هستند، اما شايد نياز اين دستگاه به يك منبع برقي براي شارژ شدن يكي از معايبي باشد كه برخي از افراد با آن كنار نيامده‌اند. زيرا ممكن است گاهي اوقات به وسيله برقي دسترسي نداشته باشيد و يا شارژ پاور بانك شما تمام شده باشد. در اين موارد قطعا اين مودم يك وسيله‌ي بلا استفاده خواهد بود. مودم‌هاي سيم‌كارتي خود داراي دو فناوري مختلف هستند كه در ادامه به شرح هر يك از آنها مي‌پردازيم

با سايمان‌آي‌تي همراه باشيد…

 

اينترنت-4g

 

۱- فناوري FD-LTE يا همان ۴G:

فناوري ۴G نسل چهارم شبكه‌هاي موبايل است كه يك اينترنت پرسرعت را بر روي گوشي تلفن همراه با سيم‌كارت مجهز به ۴G فراهم مي‌كند. LTE نسخه پيشرفته‌اي از فناوري ۴G است كه سرعت بيشتر و كيفيت بهتري ارايه مي‌دهد.

فناوري ۴G يك اينترنت وابسته به موبايل و شبكه‌هاي سلولي است و براي استفاده از آن روي دستگاه‌هاي ديگري مانند لپ‌تاپ و كامپيوتر نياز به مودم ۴G و يك سيم‌كارت داريم. سرعت اينترنت۴G در ايران حدود چند ده مگابيت است. همچنين سرعت اينترنت مبين‌نت و ايرانسل مي‌تواند در بهترين حالت به ۵۰مگابيت بر ثانيه نيز برسد.

 

 

۲- فناوري TD-LTE:

مدتي است كه اپراتورهاي مخابراتي مانند ايرانسل و مبين‌نت، سرويس اينترنتي جديدي به نام TD-LTE را عرضه مي‌كنند و هر روز بر شهرها و مناطق تحت پوشش اين سرويس افزوده مي‌شود. براي استفاده از اينترنت پرسرعت TD-LTE بايد مودم مخصوص آن يا اصطلاحا مودم TD-LTE نيز خريداري و نصب شود. TD-LTE يك فناوري براي دسترسي به اينترنت ثابت همانند ADSL يا وايمكس است و آخرين نسل اينترنت پرسرعت ثابت محسوب مي‌شود. منظورمان از «ثابت» اين است كه نيازي به تلفن همراه يا سيم‌كارت موبايل نيست ولي به طور بي‌سيم مي‌توان از اينترنت استفاده كرد.

TD-LTE سرعت دانلود بسيار زيادي دارد و بهترين گزينه براي سازمان‌ها، شركت‌ها، مجتمع‌هاي مسكوني، كسب‌وكارهاي كوچك و كاربراني است كه نيازمند اينترنت پرسرعت هستند. در TD-LTE روي لينك‌هاي دانلود كار شده است و سرعت دانلود قابل توجهي دارد. سرعت TD-LTE در جاهاي مختلف متفاوت است و براساس اپراتور، منطقه پوشش‌دهي و شرايط ديگر مي‌تواند از چند مگابيت تا چند ده مگابيت تغيير كند. سرعت اين فناوري مي‌تواند نامحدود باشد و برحسب سرويسي كه دريافت مي‌كنيد، به سرعت‌هاي بالاي ۵۰ مگابيت هم دسترسي داشته باشيد. يكي از تفاوت هاي ۴G با TD-LTE در اين است كه ۴G نياز به سيم‌كارت تلفن همراه دارد ولي TD-LTE يك اينترنت بي‌سيم مجزا از گوشي موبايل است.

محدوده پوشش:

اولين و اصلي‌ترين عامل تعيين‌كننده در انتخاب بين مودم بي‌سيم ۴G و TD-LTE به اين موضوع برمي‌گردد كه در شهر و استان شما اينترنت TD-LTE راه‌اندازي شده است يا خير. و آيا شما در منطقه تحت پوشش هستيد يا خير.  ايرانسل و مبين‌نت به سرعت در حال گسترش مناطق پوشش‌دهي خود براي اينترنت TD-LTE هستند. ولي هنوز تا پوشش سراسري كل كشور زمان زيادي مانده است.

در حال حاضر، مبين‌نت اينترنت TD-LTE را در اكثر كلان‌شهرها عرضه مي‌كند. شما مي‌توانيد مناطق تحت پوشش اينترنت TD-LTE مبين‌نت را مشاهده كنيد. ايرانسل نيز شهرها و استان‌هاي بيشتري را در برگرفته است. بنابراين، ابتدا بايد ببينيد به اينترنت TD-LTE دسترسي داريد يا خير؟ اگر دسترسي نداريد، بايد يك مودم ۴G خريداري نماييد. ولي اگر در مراكز شهرها يا مراكز استان هستيد و به اينترنت TD-LTE دسترسي داريد، بايد با شركت ارائه دهنده تماس بگيريد تا ديگر عوامل تعيين‌كننده را نيز بررسي كنند.

 

مودم-سيمكارتي3مودم-سيمكارتي4

نتيجه گيري:

اگر هنوز در انتخاب يك مودم ترديد داريد، به نوع نياز وكاربري خودتان توجه كنيد. چون فقط در اين‌صورت است كه مي‌توانيد بهترين مودم را مطابق نياز خود تهيه كنيد و بتوانيد بدون مشكل و به‌راحتي از آن استفاده كنيد. اگر اهل سفر هستيد و يا مي‌خواهيد در دانشگاه، ماموريت و در كل به‌صورت همراه از مودم استفاده كنيد و سرعت براي شما اهميت دارد، بهتر است مودم ۴G يا TD-LTE تهيه نماييد. اما اگر دنبال مودم و اينترنت ارزان قيمت هستيد پيشنهاد مي‌كنيم از مودم‌هاي ADSL بي‌سيم (كه استفاده از آن رايج است)، يا مودم‌هاي ADSL سيمي (فقط قابل اتصال با كابل LAN) استفاده كنيد.

در آينده به جزئيات بيشتري در مورد سرعت، امنيت و صرفه اقتصادي هر يك خواهيم پرداخت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.